شاخص PMI چیست؟
شاخص مدیران خرید (خرید تولیدکنندگان) یا آنچه به عنوان PMI شناخته می شود، یک گزارش اقتصادی است که از نظرسنجی های تجاری نتیجه گیری می کند و فضای کسب وکار در یک کشور خاص را در یک دوره زمانی خاص نشان می دهد. آنها معمولاً چندین شرکت خصوصی را در کشور بررسی می کنند و شاخص هایی مانند سفارشات جدید، تولید، اشتغال، تحویل تامین کنندگان و غیره را دنبال می کنند.
PMI شاخصی است که یک گزارش اولیه برای شرکت ها، اقتصاددانان و تحلیلگران در مورد شرایط بخش خصوصی ارائه می دهد. در این راستا، PMI اغلب جامع تر و مفیدتر از داده های اقتصادی معمولی مانند تولید ناخالص داخلی (GDP) دیده می شود.تولید ناخالص داخلی به صورت سه ماهه منتشر می شود و انتظار برای شرکت ها قبل از تصمیم گیری مهم برای تولید ناخالص داخلی بسیار طولانی است. علاوه بر این، کشورهای مختلف اغلب روش های متفاوتی برای محاسبه تولید ناخالص داخلی دارند. برای مثال نحوه محاسبه تولید ناخالص داخلی منطقه یورو با ژاپن متفاوت است. چنین تفاوتی آنها را عملا غیر قابل مقایسه می کند. برعکس، یک موسسه مستقل که PMI را برای بسیاری از کشورها محاسبه می کند، مطمئناً از روش مشابهی استفاده خواهد کرد.
برخلاف سایر گزارش های اقتصادی منتشر شده توسط نهاد های دولتی، PMI معمولاً توسط مؤسسات خصوصی نگهداری و منتشر می شود. این امر استقلال نظرسنجی را تضمین می کند و به نتیجه اعتبار می بخشد. دو موسسه ای که PMI دوره ای را منتشر می کنند عبارتند از:
موسسه مدیریت تامین (ISM)
ISM ماهانه PMI ایالات متحده را سازماندهی می کند و همچنین گزارش JPMorgan Global PMI را میزبانی می کند. گزارش PMI ایالات متحده از ISM در دو بخش غیر تولیدی و PMI تولیدی منتشر شده است.
جدا از آن، ISM همچنین با چندین مؤسسه دیگر برای صدور گزارش PMI تولید تایوان همکاری می کند.
مارکیت اقتصاد
مارکیت اکونومیکس PMI حدود 30 کشور از جمله منطقه یورو و کشورهای درون آن، کانادا، چین، هند، اندونزی، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و غیره را انجام می دهد.
Markit Economics PMI شامل PMI تولید، PMI خدمات، PMI ساخت و ساز، PMI خرده فروشی و کامپوزیت ها می باشد. مارکیت اکونومیکس کشورهای زیر را بررسی می کند (نشان داده شده در نقشه):
محاسبه شاخص PMI
PM Iعددی از 0 تا 100 است، اما باید بدانیم چگونه به این اعداد می رسیم. PMI با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود.
PMI = (P1 * 1) + (P2 * 0.5) + (P3 * 0)
که در آن:
P1 = درصد پاسخ هایی که نشان دهنده بهبود است.
P2 = درصد پاسخ هایی که نشان دهنده عدم تغییر است.
P3 = درصد پاسخ هایی که شرایط بدتر را بیان می کنند.
درصد نشان دهنده بدتر شدن شرایط دارای ضریب صفر است. بنابراین، همیشه صفر است، اما هر چه مقدار P3 بزرگتر باشد، وزن دو عامل اول کمتر است، بنابراین مقدار کل PMI کاهش می یابد. اگر P3 برابر با 100٪ باشد، شاخص PMI صفر خواهد بود.
تاثیر PMI بر فارکس
PMI در مقیاس 100 با میانه 50 ارائه می شود. هر عدد زیر 50 به این معنی است که اقتصاد در حال انقباض است، در حالی که بیش از 50 نشان دهنده بهبود کسب و کار است. کاهش می تواند به عنوان کاهش اقتصادی در طول دوره خوانده شود، در حالی که افزایش نشان دهنده بهبود مداوم است.
البته 50 هم امکان پذیر است، البته احتمال بسیار کمی است. اما به این معناست که شرایط به نحوی تغییر نکرده است. مطمئناً هیچ کاهشی وجود ندارد، اما پیشرفتی نیز وجود ندارد.
اگرچه در اصل برای ارائه داده های مورد نیاز برای شرکت ها ایجاد شده است، در سال های اخیر معامله گران فارکس نیز انتشار PMI را پیگیری می کنند. در نتیجه، PMI اغلب روند های کوتاه را تعیین می کند و ممکن است پس از انتشار عمومی، نوسانات زیادی را در بازار فارکس ایجاد کند.
انتشارات PMI برای ایالات متحده، بریتانیا، منطقه یورو، کانادا و چین به ویژه در تقویم های بنیادی مشخص می شوند زیرا گاهی اوقات شرایط چالش برانگیزی را ارائه می کنند.
PMI چین تأثیر قابل توجهی بر ارزهایی مانند AUD و NZD دارد، زیرا استرالیا و نیوزلند روابط تجاری نسبتاً نزدیکی با چین دارند. PMI ناامید کننده چین برای کاهش AUD شناخته شده است.
دلیل اینکه چرا چنین تاثیری دارد به خوبی می تواند این باشد که مردم مطمئن نیستند که آیا دولت چین در مورد آمارهای بد یا نشانه هایی از سقوط اقتصادی به اندازه کافی صادق است یا خیر. بنابراین، رعایت PMI به اندازه مشاهده تولید ناخالص داخلی دولت اهمیت دارد.
PM I همچنین بر ارزهایی مانند یورو که به رشد اقتصادی حساس هستند، تأثیر متوسط تا زیاد دارد. در 23 ژانویه 2014، EUR/USD تقریباً 4 هفته پس از اینکه مارکیت اعلام کرد PMI منطقه یورو در بالاترین سطح خود از ژوئن 2011 قرار دارد، به اوج خود رسید.
در خود منطقه یورو، PMI آلمان می تواند یورو را فشار دهد یا بکشد. اما برای کشورهایی مانند ایالات متحده، PMI معمولاً نفوذ کمی دارد و روی نوسانات ارزی آن کار زیادی انجام نمی دهد.
امروزه، معامله گران و سرمایه گذاران نه تنها به داده های اقتصادی متعارف به عنوان مبنای تصمیم گیری خود نگاه می کنند بلکه آنها محاسبات خود را انجام می دهند تا زمانی که داده های واقعی ظاهر می شوند، بتوانند آن را سریع تر هضم کنند.
استفاده از PMI در تصمیمات معاملاتی
دادههای PMI یک ابزار تصمیم گیری حیاتی است که بر مدیران سرمایه گذاری در بخش های مختلف تأثیر زیادی می گذارد. بیایید یک خودروساز را در نظر بگیریم، جایی که تصمیمات تولید بر اساس سفارشات جدیدی است که از مشتریان در ماه های آینده انتظار می رود. باعث می شود ده ها قطعه و مواد اولیه مانند لاستیک و پلاستیک خریداری کنند. قوانین موجودی دارایی همچنین میزان تولیدی را که تولیدکننده برای تکمیل سفارشات جدید و حفظ مقدار مشخصی موجودی در پایان ماه نیاز دارد تعیین می کند. از دیدگاه تامین کننده، داده های PMI مهم ترین است. یک تامین کننده قطعات به یک شرکت تولیدی میزان تقاضایی که ممکن است از این شرکت ها دریافت کند را بر اساس PMI تخمین می زند. به همین دلیل، تامین کنندگان هزینه بیشتری برای قطعات خود دریافت می کنند. داده های سفارش جدید ارتباط نزدیکی با PMI دارد. به عنوان مثال، اگر سفارشات جدید در حال افزایش باشد، شرکت سازنده ممکن است قیمت محصولات خود را افزایش دهد و هزینه بالای قطعات را بپذیرد. یک شرکت همچنین از PMI برای برنامه ریزی بودجه سالانه، نظارت بر کارکنان و مدیریت جریان نقدی استفاده می کند.
تجزیه و تحلیل داده های PMI
تجزیه و تحلیل داده های PMI بسیار آسان است، جایی که ما فقط باید به عدد نگاه کنیم و آن را با اطلاعیه های قبلی مقایسه کنیم. PMI بالای 50 نشان دهنده رشد یا گسترش بخش تولید است. اعلام عدد 50 نشان می دهد که تعداد تولیدکنندگانی که تجارت خوب را گزارش می کنند برابر است با تولیدکنندگانی که تجارت بد را گزارش می کنند. اگر شاخص PMI برای مدتی بالای 50 باشد، نشان دهنده توسعه کل اقتصاد است. هر عدد زیر 50 نشان دهنده شرایط انقباضی در بخش تولید است و بیشتر مشاغل انتظار کسب و کار خوبی در آینده ندارند.
نمونه ای از فرمول شاخص PMI
اگر 50 درصد از پاسخ دهندگان شاخص PMI بهبود، 25 درصد بدون تغییر و 25 درصد با وخامت گزارش دهند، آنگاه:
P1 = 50٪ از پاسخ دهندگان
P2 = 25٪ از پاسخ دهندگان
P3 = 25٪ از پاسخ دهندگان
جایگزینی P1، P2 و P3 در فرمول شاخص PMI:
شاخص PMI = (50 * 1) + (25 * 0.5) + (25 * 0) = 50 + 12.5 + 0 = 62.5٪
هنگامی که اکثر پاسخ دهندگان (50٪) بهبود را گزارش کردند، شاخص PMI برابر با 62.5٪ بود. اگر خواندن شاخص 100٪ بود، این نشان می دهد که همه پاسخ دهندگان بهبود را گزارش کردند، در حالی که اگر 0٪ بود، همه پاسخ دهندگان وخامت را گزارش کردند:
شاخص PMI > 50، نشان می دهد که اکثر پاسخ دهندگان بهبود را گزارش می کنند
شاخص PMI = 50، نشان می دهد که اکثر پاسخ دهندگان هیچ تغییری را گزارش نمی کنند
شاخص PMI < 50، نشان می دهد که اکثر پاسخ دهندگان گزارش وخامت دارند
شاخص PMI 50 به عنوان نقطه خنثی در نظر گرفته می شود، بدون تغییر در نظرات پاسخ دهندگان، با مقادیر شاخص PMI بالای 50 حاکی از بهبود، و زیر 50 کاهش است. هر چه فاصله از مقدار 50، مثبت یا منفی، بزرگتر باشد، به ترتیب میزان بهبود یا کاهش بیشتر خواهد بود.
استفاده از PMI در معاملات فارکس
PMI ها را می توان برای تجارت در فارکس و همچنین سایر شاخص های اقتصادی استفاده کرد. دو گزینه اصلی وجود دارد که عبارتند از سرمایه گذاری بلندمدت و ترید اخبار کوتاه مدت.
سرمایه گذاری در ارزها
این یک رویکرد بلندمدت است که مستلزم استفاده از سرمایه کلان برای مدت طولانی است. این روش از تحلیل بنیادی برای بررسی جذابیت یک ارز برای سرمایه گذاری استفاده می کند. تمام شاخص های اصلی اقتصادی از جمله PMI، تولید ناخالص داخلی، تورم و … مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
پویایی مثبت و مقادیر بالای PMI به معنای چشم اندازهای روشن برای پول ملی است. اگر سایر شاخص ها مغایرت نداشته باشند، ارز برای سرمایه گذاری جالب می شود.
برعکس، کاهش طولانی مدت فعالیت تجاری که با کاهش سایر شاخص ها تأیید می شود، ارز را برای فروش جذاب می کند.
اخبار معاملات
این یک روش معاملاتی کوتاه مدت فارکس است که الزامات کمی در مورد اندازه سرمایه شما دارد. معاملات اخبار بر اساس تاثیر کوتاه مدت PMI بر نرخ ارز است. در مظنه دلار، شاخص تولید ISM بیشترین تأثیر را دارد. اگر شاخص بسیار بالاتر از پیش بینی باشد، پول ملی به طور ناگهانی رشد می کند، در حالی که کاهش، برعکس، باعث سقوط دلار می شود.
می توانید سعی کنید و از این افزایش موقت در مظنه ها برای کسب سود استفاده کنید. برای این کار، نمودار قیمت را تجزیه و تحلیل کنید و معاملات امیدوارکننده را در مومنتوم پس از انتشار برنامه ریزی کنید. از تجزیه و تحلیل فناوری برای تنظیم سطوح حمایتی و مقاومتی مهم، الگوهای قیمت و سایر نشانه ها استفاده کنید.
کلام اخر
شاخص های PMI نقش مهمی در بازار فارکس ایفا می کنند و بینش های ارزشمندی را در مورد شرایط اقتصادی ارائه می دهند و احساسات سرمایه گذاران را شکل می دهند. معامله گران فارکس از نزدیک بر انتشار PMI نظارت می کنند، که می تواند به طور قابل توجهی بر نرخ ارز، انتظارات نرخ بهره، رفتار سرمایه گذاران و پویایی تجارت جهانی تأثیر بگذارد. با مشاهده داده های PMI، معامله گران می توانند تصمیمات آگاهانه تری بگیرند و موقعیت استراتژیک خود را در دنیای پویا معاملات فارکس قرار دهند. با این حال، یادآوری این نکته مهم است که شاخص های PMI باید در کنار سایر عوامل و شاخص های اقتصادی در نظر گرفته شوند تا پیچیدگی های بازار فارکس را به طور جامع درک کنید….