آکادمی آرتامن | آموزش ترید ،ارز دیجیتال و فارکس

۰ تومان
0

آشنایی با سایت Tsetmc

قبل از ورود به هرکاری، در ابتدا متقاضی باید آموزش ‌های لازم برای انجام آن کار را به درستی دیده و اجرا کند. با این کار شما جلو ضرر‌های جانبی را خواهید گرفت. ما در این مقاله تصمیم داریم تا با آموزش بورس به صورت حرفه ‌ای شمارا با این مباحث به طور کامل آشنا کنیم. در ادامه به بررسی برخی تعاریف اولیه می پردازیم.

ارزش بازار: مجموع ارزش ریالی کل سهم های موجود در بازار

تعداد و ارزش معاملات: تعداد و ارزش معاملات انجام شده در روز

شاخص: به طور کلی در بازار بورس و فرابورس، وضعیت و روند کلی بازار با مولفه ‌ای به نام شاخص بررسی می ‌شود.

شاخص کل: ارزش کلی بازار است که از مجموع ارزش جاری کل سهام‌ های منتشرشده تقسیم بر ارزش پایه تمام سهام منتشر شده ضربدر ۱۰۰ بدست می‌ آید. نکته ی حائز اهمیت در این بخش این است که در شاخص کل سهم‌ ها و شرکت‌ ها ضریب ثابت و یکسانی ندارند و شرکت‌ های بزرگتر وزن بیشتری داشته‌ اند که کوچکترین تغییرات آن‌ها روی شاخص کلا بازار تاثیر بیشتری می ­گذارد. این امر باعث می ‌شود که تغییرات شرکت ‌های کوچک عملا تاثیر ناچیزی روی شاخص بازار گذاشته و به چشم نیایند. به موجب همین امر شاخص کل هم وزن معرفی می ­شود.

شاخص کل (هم وزن): در شاخص کل هم وزن تمامی شرکت ‌ها صرف نظر از اندازه و تعداد سهام هایشان، سهم و وزن یکسان و برابری در بازار دارند.

شاخص آزاد شناور: این شاخص نشان دهنده­ تغییرات ناشی از معاملات سهام توسط افراد حقیقی رانشان می ‌دهد. به طور کلی سهام شناور به سهامی گفته می ­شود که در اختیار سرمایه ‌گذاران خرد و حقیقی باشد.

 

 

آشنایی با سایت Tsetmc

 

 

زبانه فرابورس ایران در TSETMC

 

 

زبانه فرابورس ایران TSETMC خود از 10 زبانه تشکیل شده است ، که 7 زبانه آن بسیار شبیه به بورس اوراق بهادار بوده و 3 زبانه دیگر به نام شرکت‌های کوچک و متوسط، بازار پایه، مشتقه می باشد.

  1. زبانه شرکت های کوچک و متوسط در فرابورس :می توانید شرکت ‌های رشدی و شرکت ‌های دانش‌ بنیان را در این زبانه مشاهده نمایید.
  2. زبانه بازار پایه فرابورس : در این بانه مشاهده نمادهای پربیننده ی تابلوی زرد، نارنجی، قرمز را به همراه اطلاعات قیمتی آن ‌ها امکان پذیر می باشد.
  3. زبانه مشتقه، معاملات در فرابورساختیار معامله و عرضه و تقاضای آن همراه با حجم و قیمت آن را می توانید در این زبانه مشاهده نمایید.

 

 

زبانه بورس اوراق بهادار تهران در TSETMC

  1. زبانه شاخص :مراجعه کنندگان در این زبانه می توانند به اطلاعات مرتبط با شاخص ها و نمودار ها و بهترین گروه های صنعت را مشاهده نمایید.
  2. زبانه قیمت :در این زبانه می توانید اطلاعات مربوط به قیمت های نماد شرکت های بورسی همچون بیشترین کاهش قیمت نمادها و بیشترین افزایش قیمت را مشاهده نمایید. البته می توانید اطلاعات دیگری نظیر ابزارهای نوین مالی ، حق تقدم‌های بورسی و معاملات عمده نمادهای بورسی را در زبانه قیمت مشاهده نمایید.
  3. زبانه عرضه و تقاضا :جهت مشاهده برترین عرضه و تقاضا می توانید به این زبانه مراجعه نمایید و سنگین ترین صف های خرید و فروش نماد ها را مشاهده نمایید.
  4. زبانه مشتقه و آتی :سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار بورس می توانند با مراجعه به زبانه مشتقه و آتی به اطلاعات ارزشمندی همچون : پیام‌های ناظر بازار ، عرضه و تقاضای آتی ، ارزش معاملات ، حجم معاملات ، عرضه و تقاضای اختیار معامله و عرضه و تقاضای اوراق بدهی و همچنین عرضه و تقاضای اختیار تبعی دست یابند.
  5. زبانه افزایش و تغییرات :اگر می خواهید از در مورد بیشترین حجم و ارزش معامله، افزایش سرمایه‌ها ، تعدیلات قیمتی، تغییرات ارزش بازار اطلاعات کسب کنید به زبانه افزایش و تغییرات مراجعه کنید.
  6. زبانه نمادهای مشمول تعلیق:نماد معلق را با بیان علت آن می توانید مشاهده نمایید.
  7. زبانه اطلاعات :در زبانه اطلاعات می توانید تمامی موارد فوق را بصورت یکجا مشاهده نمایید.

 

بازار نقدی بورس در یک نگاه

 

در بخش در یک نگاه بازار بورس و یا فرابورس اطلاعاتی مانند وضعیت بازار ، شاخص ها ، ارزش بازار ، تعداد معاملات و ارزش معاملات را می توانید مشاهده کنید.

 

بازار نقدی بورس در یک نگاه

 

شاخص های منتخب در سایت tsetmc

 

شاخص ها برای فعالین بازار از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. با رصد شاخص ها می توان اطلاعات خوبی را در مورد بازار و رفتار سهامداران به دست آورد.

با بررسی شاخص ها تصمیمات بهتری را در معاملات خود می توانیم داشته باشیم و جهت اقبال سرمایه گذاران را می توان حدس زد.

تغیرات انواع شاخص ها مثل شاخص کل ،کل هم وزن و سایر شاخص ها را در این قسمت می توانید مشاهده کنید.

اگر هر کدام از شاخص ها نسبت به روز گذشته روند صعودی داشته باشد با رنگ سبز نشان داده می شود و اگر روند نزولی داشته باشد به رنگ قرمز نشان داده می شود.

همانطور که میدانید شاخص کل و شاخص کل هم وزن از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

 

نماد های پر تراکنش ( نماد های پر بیننده)

 

این بخش از صفحه اصلی TSETMC تا همین چند وقت پیش با عنوان نماد های پر بیننده نمایش داده می شد که لیست نماد هایی را که توسط سهامدارن کلیک بیشتری خوردند و صفحه نماد آن شرکت بازدید بیشتری داشته است را نشان میداد. اما در آپدیت جدید سایت TSETMC این عنوان به نماد های پرتراکنش تغییر پیدا کرده است. این احتمال میرود که احتمالا این الگوریتم هوشمندتز شده باشد و به میزان عرضه و تقاضا توجه بیشتری داشته باشد. در این تب نام نمادهای پر تراکنش به همراه اطلاعاتی مثل قیمت پایانی قیمت آخرین معامله حجم معاملات و … نمایش داده می شود.

 

دیده ‌بان بازار

بخش دیده ‌بان، بخش اصلی و مهم وب‌ سایت مدیریت فناوری است و به همین دلیل در آموزش سایت tsetmc  روی این بخش تأکید شده است. در این صفحه، دید کلی از معاملات صنایع متفاوت با جزئیاتی مانند حجم، تعداد، ارزش، قیمت و میزان تغییرات قابل دسترس است.

  1. تب قالب: با انتخاب تب قالب نمایش، می ‌توانید شکل نمایش اطلاعات را بر اساس سلیقه خود به حالت ‌های سطری، کارتی و کلاسیک تبدیل کنید یا قالب دلخواه خود را برای مشاهده اطلاعات بسازید.
  2. تب جستجو: با وارد کردن نماد مد نظرتان در زبانه جستجو، به اطلاعات مرتبط با آن دسترسی پیدا می‌کنید.
  3. تب تنظیم: شما انتخاب می‌ کنید که چه نوع اطلاعاتی را در این زبانه می ‌خواهید ببینید.
  4. تب مرتب سازی: با استفاده از زبانه مرتب ‌سازی، شما قادرید اطلاعات را بر اساس اولویت مورد نظر خود ترتیب دهید. برای مثال، می ‌توانید معاملات را از بیشترین تا کمترین حجم مرتب و نمایش دهید.
  5. تب مشاهده سریع: تمامی اطلاعات موجود در صفحه دیده ‌بان، به صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شود.
  6. تب فیلتر: یکی از قابلیت ‌های مفید دیده ‌بان این است که می‌ توانید فیلترهای دلخواه خود را بسازید یا از فیلترهای آماده که در این قسمت وجود دارند، بهره بگیرید. برای مثال، اگر فرمول «ورود و خروج پول حقیقی» را در قسمت شرط وارد کنید، فقط نمادهایی که این شرط را دارند در صفحه دیده‌ بان شما قابل مشاهده خواهند بود.
  7. تب خروجی: این زبانه، اطلاعات دیده ‌بان را در قالب اکسل به شما نشان می ‌دهد.
  8. تب راهنما: با این زبانه در دیده ‌بان بازار، امکانات جدیدی را بشناسید.

 

بخش جستجو نماد در سایت tsetmc

 

 

شما می‌ توانید وارد صفحه هر سهم شوید و تغییرات قیمت، جریان معاملات، اخبار و جزئیات مربوط به سهم مورد نظر را به صورت جداگانه مشاهده کنید. دیدن اطلاعات هر سهم، یکی از مراحل کلیدی در معرفی کامل سایت tsetmc است.  تمامی شرکت ‌های فعال در بورس تهران، صفحه خودشان را در این سایت دارند. شما با جستجوی نماد شرکت از طریق زبانه «جستجوی نماد»، که هم در صفحه اصلی و هم در صفحه دیده ‌بان قابل دسترسی است، نماد شرکت را پیدا کنید و اطلاعات آن را ببینید.

 

عبارات مهم در بخش جستجو نماد

 

در قسمت پایین صفحه نیز اطلاعات نمادهای هستید که سهم مورد نظر، در گروه آن نمادها است. اخبار مربوط به سهم با تاریخ دقیق آن نیز، در این قسمت قابل دیدن است. در ادامه بعضی از عبارات مهم در صفحه هر نماد را که در سایت Tsetmc.com  هستند را بررسی می‌کنیم.

قیمت مجاز: این عبارت بیانگر بازه تغییر قیمت بین ۵ تا ۱۰ درصد است که بر اساس قیمت پایانی، تعیین می ‌شود.

بازه سال: این عبارت نشان دهنده حداقل و حداکثر قیمت نماد مورد نظر در طول ۱۲ ماهه است.

تعداد معاملات: این عبارت به مجموع دفعات خرید و فروش سهم اشاره دارد که در یک روز معاملاتی انجام می‌شود.

حجم معاملات: این عبارت به تعداد سهامی که در یک روز معاملاتی خریداری و فروخته می ‌شوند، اطلاق می ‌شود.

ارزش معاملات: این عبارت به جمع قیمت هر سهم ضربدر تعداد سهام معامله شده در یک روز معاملاتی، اشاره دارد.

ارزش بازار: این عبارت به قیمت کل بازار یک سهم، اطلاق می ‌شود.

EPS: epsدر واقع نام سودی است که به ازای هر سهم شرکت کسب می ‌شود.

: P/Eنسبت P/E نشان‌ دهنده نسبت قیمت هر سهم به سود آن است.

حجم مبنا در بورس: حجم مبنا کمترین تعداد سهامی است که باید در یک روز بازار، خرید و فروش شوند تا قیمت پایانی تعیین شود.

سهام شناور: سهام شناور مقدار سهامی است که شرکت در هر روز به سهام ‌داران ارائه می‌ کند.

 

زبانه بورس انرژی در TSETMC

 

زبانه بورس انرژی در TSETMC

 

زبانه بازار فیزیکی فرابورس : منظور از بازار فیزیکی نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی می باشد در این زبانه می توانید به اطلاعاتی همچون تاریخ عرضه ‌های مربوط به این بازار که شامل عرضه‌ های در حال برگزاری، عرضه‌ های انجام ‌شده ، عرضه ‌های مازاد، عرضه‌های پیش رو می باشد را به همراه اطلاعات حجم و قیمت و تاریخ عرضه‌های مربوط به این بازار ارائه می گردد.

زبانه بازار عمده فروشی برق در فرابورس: مراجعه کنندگان می توانند در این زبانه به اطلاعاتی همچون برترین قیمت عرضه و تقاضا ، اطلاعات مربوط به پیام‌های ناظر و فهرست معاملات را مشاهده نمایید.

زبانه سلف استاندارد در فرابورس : در این زبانه می توانید قراردادهای فعال و سررسید شده مربوط به سلف را رصد کنید.

زبانه سایر اوراق بهادار قابل معامله در فرابورس : برای مشاهده اوراق گواهی ظرفیت و صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری قابل معامله به این زبانه مراجعه نمایید.

 زبانه مظنه یابی در فرابورس : نرخ عرضه‌ های پیش رو و انجام‌ شده درج‌ شده است.

 

بورس کالا

در بخش بورس کالا زبانه های سلف استاندارد، صندوق های کالایی، گواهی سپرده کالایی، قراردادهای اختیار معامله و معاملات بازار فیزیکی همگی با حجم، ارزش، قیمت روز، قیمت پایانی و اعلانات نمایش داده شده است.

 

مرتب ‌سازی

در این قسمت می‌ توانید اطلاعات را برحسب اولویتی که خودتان در نظر دارید مرتب کنید. به عنوان مثال معاملات را بر اساس کمترین یا بیشترین قیمت مرتب و مشاهده ‌کنید.

 

فیلتر

یکی از قسمت ‌های بسیار کاربردی دیده بان بازار بخش «فیلتر» است. در این بخش می‌ توانید از فیلترهای آماده که در فضای اینترنت وجود دارد استفاده کرد و یا فیلتر اختصاصی خود را تهیه و فرمول‌نویسی کنید.

برای مثال می‌ توان از فیلتر آماده صف خرید که در زیر آمده است استفاده کرد:

(pl)==(tmax) && (qo1)==0

برای استفاده از این فیلتر کافی است روی دکمه فیلتر جدید کلیک کرده و برای آن نامی انتخاب کنیم. سپس در بخش شرط عبارت فوق را قرار داده و قبل از اعمال روی دکمه «اعتبار سنجی» کلیک می ‌کنیم. در صورتی که خطایی مشاهده نشود می ‌توان فیلتر را اعمال کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات آموزشی

بررسی جامع‌صرافی بینگ اکس‌

بررسی جامع‌صرافی بینگ اکس‌

صرافی بینگ اکس یکی از پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین است که امکان خرید ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر ویندزور

نقد و بررسی جامع بروکر ویندزور

ویندزور بروکرز (Windsor Brokers) یک کارگزار پیشرو در حوزه تجارت ارز است، ...
8 ماه قبلمشاهده
بررسی جامع‌صرافی مکسی

بررسی جامع‌صرافی مکسی

صرافی مکسی یکی از صرافی‌های برجسته و معتبر در ایران است که ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر آمارکتس

نقد و بررسی جامع بروکر آمارکتس

بروکر آمارکتس، یک شرکت بین‌المللی در حوزه تجارت آنلاین است که از ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر الپاری

نقد و بررسی جامع بروکر الپاری

آلپاری (Alpari) یک بروکر معتبر در حوزه معاملات مالی آنلاین است. این ...
8 ماه قبلمشاهده
بررسی و نقد جامع بروکر اوربکس

بررسی و نقد جامع بروکر اوربکس

بروکر اوربکس (Orbex) یک شرکت کارگزاری است که در بازارهای مالی فعالیت ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر لایت فارکس

نقد و بررسی جامع بروکر لایت فارکس

تاریخچه و سابقه بروکر لایت فارکس   بروکر لایت فارکس (LiteForex) یک ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر اینوسلو

نقد و بررسی جامع بروکر اینوسلو

اِینوسِلو یک کارگزاری نسبتاً جدید در بازار فارکس است که در قزاقستان ...
8 ماه قبلمشاهده
سبک RTM بهتره یا ICT

سبک RTM بهتره یا ICT

پرایس اکشن یا عملکرد قیمت، یک روش تحلیلی در بازارهای مالی است ...
8 ماه قبلمشاهده
نحوه ترید با‌ الگوی Cup and handle

نحوه ترید با‌ الگوی Cup and handle

الگوی "Cup and Handle" یک الگوی نموداری در تحلیل تکنیکال است که ...
8 ماه قبلمشاهده
0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی است