آکادمی آرتامن | آموزش ترید ،ارز دیجیتال و فارکس

۰ تومان
0

وایت پیپر و نحوه تحلیل آن

وایت پیپر و نحوه تحلیل آن

وایت پیپر و نحوه تحلیل آن

وایت پیپر یک سند اطلاعاتی است که عموماً خوانندگان را در مورد فلسفه، اهداف و فناوری یک پروژه یا ابتکار آگاه می کند. کاغذهای سفید اغلب قبل از راه اندازی یک سکه یا توکن جدید ارائه می شود. تمایل دارد به عنوان یک سند فنی و مواد بازاریابی برای یک کمپین فروش جمعی در نظر گرفته شود.

اگر مدتی است که در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین بوده‌اید، مطمئناً نام کاغذ سفید را شنیده‌ اید. این سند مرجعی است که وقتی می‌خواهیم بفهمیم یک پروژه کریپتو درباره چیست، به آن مراجعه می‌کنیم. این همان سندی است که ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار بیت کوین، زمانی که مفهوم ارز دیجیتال و بلاک چین را به جهان معرفی کرد، نوشت.

در دهه گذشته، تقریبا هر هفته یک پروژه کریپتو جدید راه اندازی شده است. وجه مشترک اکثر این پروژه ‌ها، کاغذ سفیدی است که برای جذب سرمایه‌ گذاران استفاده می ‌شود. حتی پوچ ترین رمزارزها مانند توکن اتریوم بی فایده نیز مقادیر قابل توجهی پول جمع آوری کردند. در حالی که ممکن است این کاغذ سفید نبود، اما هنوز جزئیات محصول را مشخص کرده و توانسته بود 300 هزار دلار به دست آورد.

 

چرا کاغذهای سفید مهم هستند؟

اجازه دهید به مطالعه سال 2013 توسط Eccolo Media نگاهی بیندازیم. این مطالعه به دنبال ایجاد اثربخشی استراتژی های مختلف بازاریابی بود. اینها برخی از نتایج تحقیق بود:

49 درصد از مصرف کنندگان از کاغذ سفید برای تصمیم گیری خرید فناوری استفاده کرده بودند

وایت پیپرها مطالعات موردی، داستان های موفقیت، بروشورهای محصول، مقالات وبلاگ، سناریوهای اجرای محتوای اجتماعی، اینفوگرافیک ها، راهنمای خبرنامه های الکترونیکی و فایل های رسانه ای را به عنوان تاثیرگذارترین نوع بازاریابی محتوا معرفی کردند.

کاغذهای سفید مؤثرترین شکل محتوا در دوره پیش فروش بودند، زمانی که سرمایه گذاران از محصول شما آگاهی نداشتند

7 نفر از 10 پاسخ دهندگان گفتند که ادامه دریافت اطلاعات در مورد یک محصول پس از خرید مهم یا بسیار مهم است. کاغذهای سفید به بهترین وجه با این لایحه مطابقت دارند و پس از آن مطالعات موردی و راهنماهای فنی دنبال می شوند

شاید معروف ‌ترین وایت پیپر تا کنون، ساتوشی ناکاموتو باشد. او در وایت پیپر خود:

«Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System»، بیت کوین را معرفی کرد، اولین و موفق ترین ارز رمزنگاری شده در جهان.

این کاغذ سفید همچنین راه را برای یک صنعت فوق ‌العاده موفق هموار کرد، اما نحوه نگاه ما به پول را کاملاً تغییر داد. آن وایت پیپر ما را با فناوری انقلابی معروف به بلاک چین آشنا کرد. اساساً آغاز یک دوره جدید بود.

 

چگونه یک کاغذ سفید بنویسیم

اولین قدم، مانند همه انواع نوشتار، انجام تحقیقات کامل است. سپس باید سایر مقالات سفید را بخوانید و آنها را با آنچه دارید مقایسه کنید. و در نهایت، شما باید همه چیز را کنار هم بگذارید.

.1 تحقیق

وایت پیپری که به خوبی تحقیق شده باشد معتبر است. مردم به اطلاعات خوب تحقیق شده احترام می گذارند. برای هر مشکلی که سعی در حل آن دارید، باید در مورد آنچه تلاش های قبلی انجام داده اند و/یا کوتاهی کرده اند صحبت کنید. البته، بعداً باید به منابع اصلی اعتبار دهید. این به شما اعتبار بیشتری می دهد.

  1. سایر مقالات سفید را بخوانید

در دنیای کریپتو، همیشه این احتمال وجود دارد که کسی روی ایده ای مشابه ایده شما کار کند. با توجه به این موضوع، برای جلوگیری از تکراری شدن و شناسایی مکان ‌هایی که واقعاً می ‌توانید نقاط فروش منحصربه ‌فرد پروژه خود را به نمایش بگذارید، می ‌خواهید سایر کاغذ های سفید را بخوانید. علاوه بر این، ممکن است نگاهی به وایت پیپرهای فوق العاده ای که قبل از شما آمده اند کمک کند. وایت پیپرهای بیت کوین و اتریوم نقطه شروع خوبی هستند.

  1. سازمان دادن

پس از تحقیق، احتمالاً همه چیز با هم قاطی می شود. این جایی است که شما اطلاعات خود را ساختار می دهید تا استفاده از آن در طول فرآیند نوشتن آسان باشد.

  1. مخاطبان خود را شناسایی کنید

شما باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. به چه نوع مخاطبی نگاه می کنید؟ آیا آنها از گروه سنی خاصی هستند؟ آیا آنها در یک منطقه جغرافیایی خاص قرار دارند؟ آیا آنها علایق خاصی دارند؟ چه نوع افرادی به پروژه شما علاقه مند می شوند؟ هنگامی که مخاطبان هدف خود را شناسایی کردید، می توانید اطلاعات خود را به گونه ای بسته بندی کنید که برای آنها جذاب باشد.

 

چگونه کاغذ سفید خود را ساختار دهید

بعد از اینکه تحقیق خود را در مورد مواردی که باید در وایت پیپر خود بگنجانید انجام دادید و مخاطبان هدف خود را شناسایی کردید، اکنون زمان شروع ایجاد وایت پیپر است. هیچ ساختار استانداردی در مورد نحوه قالب بندی وایت پیپر وجود ندارد. با این وجود، هر کاغذ سفیدی باید به سوالات زیر پاسخ دهد:

هدف پروژه چیست؟

آیا مدل آن می تواند پول در بیاورد؟

چه مشکلاتی را حل خواهد کرد؟

چه چیزی آن را از رقبا متمایز می کند؟ نقطه فروش منحصر به فرد آن چیست؟

چگونه قصد دارید از سرمایه های جمع آوری شده استفاده کنید؟

کاربرد توکن پروژه چه خواهد بود؟

آیا پروژه به بلاک چین نیاز دارد؟

چه کسانی در تیم حضور دارند و اعتبار آنها چیست؟

آیا پروژه از قبل مدل کاری دارد یا در حال حاضر در مرحله تئوری است؟

در حالی که این یک راهنمای کلی است، برخی از بخش‌ ها وجود دارد که هر کاغذ سفید باید طرح کلی آنها را بیان کند. بیایید نگاهی به زیر بیندازیم:

  1. عنوان و چکیده

این بخش قرار است خوانندگان، سرمایه گذاران و سایر علاقه مندان را به خود جلب کند. چکیده تصویری است از آنچه که وایت پیپر شما درباره آن است. در حالی که باید کوتاه باشد، باید به خوانندگان دلیلی برای ادامه خواندن بدهد.

  1. معرفی

بعدی مقدمه است. به خاطر داشته باشید که هنوز در تلاش هستید تا خواننده را جذب کنید، به همین دلیل است که باید اطلاعات مرتبط زیادی را در این بخش، و در عین حال به طور خلاصه، جمع آوری کنید. به خوانندگان خود بگویید چرا جهان در حال حاضر به این پروژه نیاز دارد. چه نیاز اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی را برطرف خواهد کرد؟

  1. مشکل، راه حل و توضیحات محصول

این بخش مشکلی را که می خواهید با پروژه خود حل کنید و راه حلی که پیشنهاد می کنید روشن می کند. وایت پیپر شما را می سازد یا می شکند. به این ترتیب، شما باید همه چیز را وارد کنید. زمان بگذارید و جزئیات فنی محصول خود را خیلی واضح توضیح دهید. در صورت امکان، گرافیک را نیز درج کنید.

باید از لحن رسمی و تقریبا آکادمیک استفاده کنید. علاوه بر این، واقعی باشید و از تک تک ادعاها با یک مرجع پشتیبانی کنید.

  1. اقتصاد توکن

به سرمایه گذاران توضیح دهید که توکن پروژه شما چه کاربردی خواهد داشت. تا جایی که ممکن است به وضوح نقش نشانه در اکوسیستم را توضیح دهید. به یاد داشته باشید، هرچه کاربرد بیشتری داشته باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت. این به این دلیل است که اگر توکن خود را به وضوح تعریف نکنید، سرمایه گذاران انتظار زیادی از آن نخواهند داشت.

در نتیجه، هنگامی که بازار کاهش می یابد، آنها به سرعت آن را برای توکن های ارزشمندتر رها می کنند. شما باید بدون توجه به ماهیت بازارها، دلیلی به مردم بدهید تا به توکن شما پایبند باشند. به عبارت دیگر، مردم باید بتوانند ارزش بلندمدت توکن شما را ببینند.

  1. دستورالعمل های استفاده از توکن

از آنجایی که شما در تلاش برای جمع آوری پول هستید، فقط لازم است که به سرمایه گذاران توضیح دهید که پول آنها کجا می رود. این امر به ویژه با توجه به شیوع کلاهبرداری در عرصه ICO و ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. به همین دلیل، شما به سرمایه گذاران بالقوه خود مدیون برنامه ریزی دقیقی در مورد نحوه برنامه ریزی برای خرج کردن پول هستید.

  1. نقشه توسعه

نقشه درواقع جدول زمانی است که تیم شما در آن قصد دارد نقاط عطف مختلف پروژه را انجام دهد. نقشه راه مهم است زیرا سرمایه گذاران را قادر می سازد تا انتظارات واقع بینانه از پروژه داشته باشند. به علاوه، یک نقشه راه نظارت بر پیشرفت را آسان ‌تر می ‌کند و به مسئول نگه داشتن تیم شما کمک می ‌کند.

در حالت ایده ‌آل، یک نقشه راه باید شامل نقاط عطفی باشد که قصد دارید برای 12 تا 24 ماه آینده به آنها برسید و حداقل باید شامل یک نسخه بتا باشد. اگر برخی از وظایف موجود در نقشه راه قبلاً انجام شده است، حتماً آن را به وضوح بیان کنید زیرا این کار امتیازات مهمی را برای سرمایه گذاران کسب می کند.

  1. اعضای تیم پروژه

بسیار مهم است که در مورد تیم در پروژه خود صحبت کنید. بیشتر سرمایه گذاران به دنبال دیدن اعتبار بنیانگذاران/کارمندان/مشاوران هستند. در حالی که برخی از توسعه دهندگان پروژه کاملاً ناشناس مانده اند و موفق شده اند، با این وجود، این موفقیت ممکن است همیشه برای هر موقعیتی تکرار نشود. بخش بزرگتر کاغذ سفید تماماً فنی است، پس چرا با صحبت کردن در مورد افراد، کمی لمس انسانی را اضافه نکنید؟ عکس ها و یک بیوگرافی کوتاه برای اعضای تیم تاثیر زیادی دارد.

 

طراحی وایت پیپر شخصی

اکنون که می دانید چه چیزی باید در وایت پیپر خود وارد شود، نحوه ارائه آن به همان اندازه مهم است. یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید صفحه جلد است. یک صفحه جلد باید تمیز، واضح و حرفه ای باشد. همچنین می‌ خواهید تصاویری را در سرتاسر سند بگنجانید تا تسکین دهنده و بازنمایی بصری آنچه در مورد آن صحبت می ‌کنید، ارائه دهید.

 

محل ارسال وایت پیپر

در طول سال‌ ها، بسیاری از پروژه‌ ها وایت پیپر خود را در انجمن ‌های مرتبط با بیت ‌کوین، در GitHub یا وب ‌سایت خود ارسال کرده‌ اند. با این حال، احتمالاً بهتر است آن را در وب سایتی پست کنید که مردم بتوانند مستقیماً آن را پیدا کنند. البته همیشه می توانید در هنگام تبلیغ پروژه خود لینک آن را در سایت های مختلف قرار دهید.

 

درباره الگوهای کاغذ سفید

درست مانند هر سند رسمی، احتمالاً الگوهای کاغذ سفید متعددی را در وب پیدا خواهید کرد. و با گسترش ICO ها در همه جا، دیدن مدیران پروژه که افراد حرفه ای را برای نوشتن برای آنها استخدام می کنند، غیر معمول نیست. با این حال، تکیه بر چنین قالب ‌ها یا خدمات فریلنسری برای ایجاد کاغذ سفید توصیه نمی ‌شود. اگر یک وایت پیپر منحصر به فرد و با کیفیت می خواهید، باید زمانی را به آن اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که وایت پیپر رسانه ای است که از طریق آن تلاش می کنید سرمایه گذاران خود را جذب کنید .

 

مشکلاتی که هنگام ایجاد یک کاغذ سفید باید از آنها اجتناب کنید

هنگام نوشتن کاغذ سفید، برخی از تله های رایج وجود دارد که می خواهید از آنها اجتناب کنید.این شامل:

اشتباهات املایی : اینها یک مورد کاملا مهم هستند. آنها بازتاب ضعیفی بر حرفه ای بودن و جدیت شما در مورد پروژه دارند. از ابزاری مانند Grammarly استفاده کنید و اینها را اتو کنید.

نظرات و استدلال های ذهنی : در مورد ادعاها و تصوراتی که دارید عینی بمانید.

جاه طلبی بیش از حد : این زمانی است که یک کاغذ سفید اهداف بیش از حد را با پشتوانه کم یا بدون پشتوانه فهرست می کند. اگر می گویید که قصد دارید به یک هدف خاص برسید، نحوه انجام آن را نشان دهید.

توکن ها : آیا توکن شما ابزار واضحی دارد؟ در غیر این صورت، بهتر است بهdrawing board برگردید و توکن خود را بسازید که سرمایه گذاران به راحتی روی آن سرمایه گذاری کنند.

تیم : هر سرمایه گذار جدی می خواهد بررسی کند که اعضای تیم شما چه کسانی هستند. شما می خواهید مطمئن شوید که همه اعضای تیم شما به وظیفه خود عمل می کنند.

Roadmap غیرواقعی : این زمانی است که یک وایت پیپر آنچه را که قرار است در مدت زمان کوتاه غیرواقعی به دست آورد، اغراق کند.

اشتباهات قالب بندی : این می تواند تصاویر بدون وضوح یکنواخت باشد. همچنین ممکن است یک فونت یا طرح بندی ناسازگار باشد.

 

کلام آخر

نوشتن وایت پیپر می ‌تواند دلهره ‌آور باشد، اما اگر این دستورالعمل‌ ها را دنبال کنید، متوجه می‌ شوید که ممکن است آسان ‌تر از چیزی باشد که فکرش را می ‌کردید. وقتی تا جایی که می توانید اطلاعات پس زمینه ای به دست می آورید، به سایر کاغذهای سفید نگاهی بیندازید، و افکار خود را سازماندهی می کنید، در مسیر نوشتن یک برنده هستید و خوانندگان را مجذوب خود می کنید. از آنجایی که هدف شما جمع آوری پول برای پروژه است، می خواهید این کار را به درستی انجام دهید. موفق باشید!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات آموزشی

بررسی جامع‌صرافی بینگ اکس‌

بررسی جامع‌صرافی بینگ اکس‌

صرافی بینگ اکس یکی از پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین است که امکان خرید ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر ویندزور

نقد و بررسی جامع بروکر ویندزور

ویندزور بروکرز (Windsor Brokers) یک کارگزار پیشرو در حوزه تجارت ارز است، ...
8 ماه قبلمشاهده
بررسی جامع‌صرافی مکسی

بررسی جامع‌صرافی مکسی

صرافی مکسی یکی از صرافی‌های برجسته و معتبر در ایران است که ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر آمارکتس

نقد و بررسی جامع بروکر آمارکتس

بروکر آمارکتس، یک شرکت بین‌المللی در حوزه تجارت آنلاین است که از ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر الپاری

نقد و بررسی جامع بروکر الپاری

آلپاری (Alpari) یک بروکر معتبر در حوزه معاملات مالی آنلاین است. این ...
8 ماه قبلمشاهده
بررسی و نقد جامع بروکر اوربکس

بررسی و نقد جامع بروکر اوربکس

بروکر اوربکس (Orbex) یک شرکت کارگزاری است که در بازارهای مالی فعالیت ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر لایت فارکس

نقد و بررسی جامع بروکر لایت فارکس

تاریخچه و سابقه بروکر لایت فارکس   بروکر لایت فارکس (LiteForex) یک ...
8 ماه قبلمشاهده
نقد و بررسی جامع بروکر اینوسلو

نقد و بررسی جامع بروکر اینوسلو

اِینوسِلو یک کارگزاری نسبتاً جدید در بازار فارکس است که در قزاقستان ...
8 ماه قبلمشاهده
سبک RTM بهتره یا ICT

سبک RTM بهتره یا ICT

پرایس اکشن یا عملکرد قیمت، یک روش تحلیلی در بازارهای مالی است ...
8 ماه قبلمشاهده
نحوه ترید با‌ الگوی Cup and handle

نحوه ترید با‌ الگوی Cup and handle

الگوی "Cup and Handle" یک الگوی نموداری در تحلیل تکنیکال است که ...
8 ماه قبلمشاهده
0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی است